Man vinner som ett lag och man förlorar som ett lag.

Trots att detta är en innebandyblogg så känns det nästan oundvikligt att inte smyga in lite fotbollssnack i dessa tider.
Jag kan inte hålla mig, jag måste erkänna att jag är besviken.
Djupt i mitt blå/gula-hjärta är jag besviken.
Och det handlar inte om att Sverige åkte ur EM. (Okej, det grundar ju lite i detta)
Men nej, jag blir så besviken på oss svenskar.

Supporter heter det.
Support betyder stöd!

Är man en bra supporter om man klagar konstant i matchen igenom?
Är man en bra supporter om man inte stöttar de spelare som har fått förtroendet att spela?
Är man en bra supporter om man ideligen ifrågasätter tränarens kompetens?
Är man en bra supporter om man går fem minuter innan matchen är slut för att laget ligger under?

Har du svarat nej på samtliga fyra frågor så är jag nöjd.
Har du svarat nej på samtliga fyra frågor men ändå gjort något av ovanstående så kan du gå och dra något gammalt över dig.

Det kan låta klyschigt men detta är en sanning:
Man vinner som ett lag och man förlorar som ett lag.

För den som aldrig sysslat med lagsport så kan jag meddela en sak, jag brukar kalla det den gyllene regeln,
När man spelar i ett lag måste man lita på att alla som har fått förtroendet att spela därigenom gör sitt yttersta för att i alla situationer prestera sitt bästa för att det ska gå bra för laget.

Kort sagt så kan man säga att eftersom man måste förutsätta att alla gör sitt bästa så finns det ingen anledning att klaga.

Lagspel handlar om förtroende, ärlighet och tillit.
Man måste ha förtroende för varandra och våga lita på att man stöttar och står upp för varandra.
När man spelar i ett lag måste man tro att alla gör sitt yttersta i alla lägen.
Man måste kunna se varandra i ögonen efter matchen och kunna vara nöjda med det man presterat.

Att spela i ett lag är bland det finaste som finns.

Att vara supporter är således bland det näst finaste som finns.



Support betyder stöd. Stå upp och stötta ditt lag!


None
Kommentarer
Postat av: Nisse

Klockrent!!

Man blir rörd, ett och annat har fastnat under årens gång!

Sköt om Göteborg ordentligt.

2008-06-19 @ 09:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0